Vrijwilligers helpen minder mobiele mensen doorheen werken stationsomgeving in Kortrijk

Het Stationsproject bouwt momenteel aan een wegtunnel en een ondergrondse parking in de stationsomgeving In Kortrijk. Tijdens deze werken is het voor minder mobiele mensen niet altijd evident om hun bestemming te bereiken. Daarom voorziet de stad nu begeleiding en vervoer.

Moeilijke verbinding busterminals

Tijdens de werken in de stationsomgeving is het onmogelijk voor De Lijn om de verbinding te maken tussen de voor- en achterzijde van het station. Het busstation is daarom opgesplitst in verschillende terminals. Reizigers dienen dus soms een grotere afstand te overbruggen via de onderdoorgang van het station om van de ene terminal naar de andere te geraken. Voor mensen die minder mobiel zijn, kunnen zowel de afstand als de trappen aan de onderdoorgang een probleem vormen. Omdat het bouwen van een tijdelijke lift of helling niet haalbaar is, voorziet de stad nu een andere oplossing.

Tijdelijke inzet van vrijwilligers

Om de verbinding tussen de verschillende busterminals of tussen de busterminals en het station makkelijker te maken voor minder mobiele mensen, voorziet de stad tot het einde van de werken (eind 2022) begeleiding en vervoer door vrijwilligers

Om gebruik te maken van deze dienst, dient men 48 uur op voorhand contact op te nemen met Meldpunt 1777. Dat kan telefonisch via het gratis nummer 1777 of per mail naar 1777@kortrijk.be.

1777: Telefonisch bereikbaar: op werkdagen doorlopend van 9 tot 17 uur

Gratis app1777 (via google-play of appstore), invulformulier, 1777@kortrijk.be

Hou er rekening mee dat je aanvraag voor begeleiding enkel op werkdagen kan verwerkt worden.

De dispatching en aansturing van de vrijwilligers gebeurt door Stad Kortrijk. De begeleiding en het vervoer zelf gebeuren via de vrijwilligerswerking van de wijkteams. Er wordt telkens zo goed mogelijk gezocht naar een oplossing op maat van de aanvrager.

Als een slechtziend persoon bijvoorbeeld te voet van busterminal 4 naar treinperron 8 moet, dan wordt de fietsriksja ingezet. Die vervoert de aanvrager van Noord naar Zuid.

Oproep naar extra vrijwilligers

Hoewel onze stad reeds over een uitgebreid en enthousiast vrijwilligersteam beschikt, zijn we toch steeds op zoek naar extra helpende handen. Dat is zeker specifiek het geval voor de begeleiding en het vervoer van minder mobiele mensen in de stationsomgeving. Wie zich geroepen voelt, kan dat laten weten via 1777.

Assistentie NMBS blijft ongewijzigd

De assistentie die NMBS aanbiedt voor personen met beperkte mobiliteit in het station blijft ongewijzigd. Mensen die hulp nodig hebben kunnen tot drie uur op voorhand assistentie reserveren via telefoon op het nummer 02 528 28 28 of tot 24 uur op voorhand via de website (bit.ly/assistentiestation). De werking van de verschillende busterminals heeft trouwens geen invloed op de bereikbaarheid van de perrons en ook de bereikbaarheid van de perrons zelf blijft onveranderd.

Parkeren in de stationsomgeving

Wie een parkeerkaart heeft voor personen met een handicap mag gratis en onbeperkt parkeren op alle betalende parkeerplaatsen op straat, op alle gereserveerde bewonersparkeerplaatsen (herkenbaar aan de gele lijnen) en op alle gereserveerde plaatsen voor personen met een handicap (herkenbaar aan de blauwe lijnen).

Op de Shop & Go of Kiss & Ride plaatsen (herkenbaar aan de groene lijnen) gelden voor iedereen de regels van het kortparkeren, dus maximum 30 minuten.