Voorstelling met audiodescriptie: Orestes in Mosul
Gent, zondag 28 april 2019De Oresteia is niet alleen de enige ons overgeleverde klassieke trilogie en een van de grootste tragedies van de mensheid, ze geldt ook als stichtingsmythe van de westerse beschaving: het principevan de bloedwraak, de nooit eindigende kringloop van de revanche, het “oog om oog” wordt vervangen door een principe van rechtspraak, integratie en verzoening. Tijdens het maakproces doen Rau en crew onderzoek in Mosul, waar IS het kalifaat afriep. De tragediewordt geënsceneerd met een gemengd ensemble van Europese en Irakese acteurs.
Milo Rau vatte de idee op om Aischylos’ Oresteia voor onze eigen tijd te ensceneren toen hij voor zijn stuk Empire (2016) in het compleet verwoeste Sinjar (Noord-Irak) aan de frontlinie met IS onderzoek deed: “Het is alsof je tegelijk in een televisiebeeld en in een klassiek epos staat”, liet Rau toen weten. Hoe kan de niet-eindigende keten van geweld waarin de partijen in de Syrische-Iraakse burgeroorlog tegenover elkaar staan, gestopt worden? Want dit is de aloude vraag van de mensheid: hoe kan een wandaad verzoend worden? En hoe kan de kringloop van geweld dat nieuw geweld oproept doorbroken worden?
In de eerste twee delen van Aischylos’ Oresteia lijkt er geen uitweg te zijn: de dood treedt er op als een domino-effect. Orestes wordt door de wraakgodinnen achternagezeten, nadat hij zijn moeder Klytaimnestra en haar minnaar Aigisthos had vermoord. Hij deed dit uit wraak, omdat zij beiden Orestes’ vader Agamemnon (en diens minnares Kassandra) hadden vermoord. Klytaimnestra had van haar kant haar echtgenoot Agamemnon vermoord, uit wraak omdat die hun dochter Iphigeneia had geofferd aan de wind om tegen Troje ten strijde te kunnen trekken. Enkel Athene kan dit geweld stoppen. Ze bedaart de wraakgodinnen, door die een plaats toe te kennen in de samenleving. Inclusie in plaats van exclusie. Waar haat niet heeft geholpen, helpt nu de liefdevolle omarming. Milo Rau laat de tragedie haar antieke grootsheid, maar verbindt die met actuele vragen: hoe gaan wij om met de misdadigers van onze tijd? Wat te doen met de jihadi’s als IS overwonnen is en die krijgers naarhun Irakese dorpen (of naar Europa) terugkeren? Wat te toen met strijders uit de hele wereld als een oorlog voorbij is? Hoe kunnen die terug “geciviliseerd” worden?
Spel: Duraid Abbas, Susana AbdulMajid, Elsie de Brauw, Joke Emmers, Risto Kübar, Johan Leysen, Bert Luppes, Marijke Pinoy, regie: Milo Rau, productie: NTGent en Schauspielhaus Bocum in coproductie met Tandem Arras-Douai.
Praktische info:
- Waar? NTGent Schouwburg, Sint-Baafsplein 17, Gent
- Wanneer? Zondag 28 april om 15.00 uur. We verzamelen om 14.10 uur rechtstreeks aan de ingang van de schouwburg, zodat men ons het gebruik van de audiodescriptie-toebehoren kunnen uitleggen. Bovendien voorzien ze nog een korte inleiding op de voorstelling, inclusief stemherkenning door de acteurs.
- Wie begeleiding nodig heeft van Gent-Sint-Pieters, meldt dit bij inschrijving en komt om 13.30 uur naar de krantenkiosk van station Gent-Sint-Pieters. Daar nemen we samen tram 2 om 13.46 uur tot aan halte Vogelmarkt.
- Laat bij inschrijving ook weten als je een blindgeleidehond hebt of met de rolwagen komt en of je audiodescriptie wenst.
Kinderen, leden en hun eerste begeleider betalen elk 12,00 euro. Begeleiders door ons aangesproken, betalen 1,00 euro.
Plaats: NTGent Schouwburg, Sint-Baafsplein 17, Gent
Inschrijven kan tot uiterlijk dinsdag 16 april op 09 292 40 80 of via e-mail oost-vlaanderen@vebes.be. Je inschrijving is pas definitief na storting op IBAN BE27 8538 8722 4373 van VeBeS Oost-Vlaanderen met vermelding ‘190428’.
Joris Van Gansbeke (bestuur Oost-Vlaanderen)
SOS-nummer: 0476 86 35 82